İlki 2022 yılında gerçekleştirilen Kommagene Bienali, 24 Ağustos itibariyle izleyicilerle buluştu. Gerek kapsadığı coğrafya gerekse sahip olduğu kültürel hazine ile Türkiye’nin kendisine özgü bölgelerinden biri olan Adıyaman’da gerçekleşen 2. Kommagene Bienali, birçok açıdan dikkat çekmeye devam ediyor.
LAM Derneği koordinasyonunda, Adıyaman Valiliği’nin ev sahipliği ve SANKO Holding’in ana sponsorluğunda gerçekleşen 2. Kommagene Bienali, bu yıl “İyileşmek” teması etrafında şekilleniyor. Merkezinde birçok sanatçı, kolektif ve girişimin yer aldığı bienal ve işler, iç içe geçen birçok sergi, paralel sergi, enstalasyon, video iş ve yan etkinlikten meydana geliyor.
2. Kommagene Bienali’nin bu yılki ana teması olan “İyileşmek”, aslında bir bölgenin kaderini belirleyen, her şeyi alt üst eden, Türkiye’nin yakın tarihinin en önemli olaylarından, doğal felaketlerinden birini araştırıyor, onun üzerinden bir iyileşme/sağaltma ihtiyacını gün yüzüne çıkarıyor. Geçtiğimiz yıl gerçekleşen ve bütün bir bölgeyi derinden sarsan deprem felaketinin izleri bugün dahi devam ederken bienal bu konuya farklı bir perspektiften yaklaşmanın yollarını arıyor. Bu bağlamda bölgeye davet edilen uluslararası ve yerel sanatçılar, kendi sanat pratiklerinden yola çıkarak gerek bireysel gerekse toplumsal olarak söz konusu edilen ve edilmesi gereken iyileşme arayışına ortak oluyor. Bu noktada kişisel ve kolektif olarak iyileşme, giderek daha geniş bir alanda herkes için ortak bir anlam kümesini de beraberinde getiriyor.
Davet edilen sanatçılardan “iyileşme ve yeniden doğuş” temaları etrafında dönenen/dolanan işler talep eden 2. Kommagene Bienali, söz konusu bu meselenin salt bireysel değil, aynı zamanda toplumsal olarak da ne denli önemli bir başlık olduğunun altını çiziyor. Bu bağlamda bölge için oldukça anlamlı bir izleğin peşinden giden bienal, sanat aracılığıyla böyle bir durumun, iyileşmenin kolektif ayağının, mümkün olup olmadığını araştırıyor. Böylelikle bir araştırma ve üretim süreci gün yüzüne çıkarak her şeyi bütünlüyor, birleştiriyor.
2. Kommagene Bienali, bu yıl özel olarak Macaristan’dan davet edilen Prof. Eros Istvan küratörlüğünde düzenleniyor. Birçok farklı disiplin etrafında çalışan çok yönlü bir kişilik olan Istvan, bienal basın toplantısında “iyileşme” temasının kendisi için ne derece önemli bir tema olduğun belirtirken ortaya çıkan ürünler/eserler üzerinden bölgeye ve bölge insanına dokunmak istediğinin de altını çiziyor. Bu kapsamda kendisinden iş istenen ve açık çağrı ile bienale davet edilen sanatçılar, küratör ve araştırmacılar, nihayetinde bir jüri tarafından bu sürece ortak ediliyor. Istvan için bienalin en özel yanlarından birisi de bu süreç üzerinden birçok sanatçıyla ortak ve sürdürülebilir bir iletişim/ilişkinin geliştirilebilmiş olması.
Bienalin direktörlüğünü üstlenen Nihat Özdal ise yine basın toplantısında yaptığı açıklamalarda 6 Şubat Depremleri sonrasında bölge insanının bu süreçten ne derece olumsuz etkilendiğini vurgularken yeniden doğuş düşüncesinin kendileri için nasıl bir anlama geldiğini ifade etti. Tarih boyunca özel ve ayrıksı bir değere/yere sahip olan Adıyaman bölgesi için bu süreç, yeni bir dirilişin ön adımları olarak da görülebilir. Oldukça zor günlerden geçen bölge insanı, gerek bienal gerekse bienale paralel bir şekilde gerçekleştirilen yan etkinlik ve kültürel aktivitelerle desteklenirken ulusal ve uluslararası basının/araştırmacıların dikkati de Adıyaman’a çekiliyor.
KOMMAGENE BİENALİ SANATÇI LİSTESİ:
Alhan Tanrıverdi – Türkiye
Amarsaikhan Namsraijav – Moğolistan
Başak Karakoyun – Türkiye
Burhan Yılmaz – Türkiye
Ceysu Ucan – Türkiye
Chrisel Attewell – Afrika
Çağla Meknuze & Mert Kamiller & Arda Gül / Lüksemburg – Türkiye
Danial İsmail & Türkan Sultan Yaşar / Malezya – Türkiye
Dora Moneti Faggin – Portekiz
Erdoğan Kaplan – Türkiye
Feng Feng & Xiao Li / Çin – Japonya
Gonca Dicle Akça Gonca – Türkiye
Guillermo Anselmo Vezzosi – Arjantin
Kahraman Turan – Türkiye
Karin van der Molen – Hollanda
Kinga Kovacs & Erno Endre Gergely – Romanya
Mahmut Aydın – Türkiye
Marisa Merlin – İtalya, Martin Fred – Fransa
Michael Chauvel – Fransa
Muhammet Bakır – Türkiye
Mustafa Duymaz – Türkiye
Narin Turanlı – Türkiye
NEG-UUDEL Performance Art Group / Moğolistan – İsviçre
Oya Yurt & Yaprak Deniz Yurt – Türkiye
Özgür Özcan – Türkiye
Patrick Jones & Kaori Jones – İngiltere
Rukiye Peyzo – Türkiye
Serpil Çetinkaya & Ilgın Özer – Türkiye
Sezen Ümitli – Türkiye
Shabir Mir – Pakistan
Strl_ – Danimarka
Sophy King – İngiltere
Şölen Kipöz & Hatice Gökçe – Türkiye
Taejin Hur – Kore
Takashi Ikezawa – Kore
Talha Demiral – Türkiye
Kolozsi Tiberiu – Romanya
Yiğit Türüdü & Tuba Emiroğlu – Türkiye
Yusuf Aktoprak – Türkiye
Zsofia Majorosi – Macaristan
2. Kommagene Bienali, iyileşme, yeniden doğuş, Adıyaman, sanat, kültür, LAM Derneği, SANKO Holding, Prof. Eros Istvan, Nihat Özdal, sergi, enstalasyon, video art, paralel etkinlikler, uluslararası sanatçılar, toplumsal iyileşme, doğal felaket, deprem, Türkiye, sanat bienali, Adıyaman Valiliği, kolektif sanat, çağdaş sanat, sanat pratiği, Macar küratör, sanat ve iyileşme, sanat araştırması, toplumsal dönüşüm, kültürel etkinlik, bölgesel sanat, sanat ve toplum, sanat üretimi, yaratıcı süreç, sanatçılar, küratörler, Adıyaman depremi, sanat iletişimi, sanat ve doğa, sanatsal ifade, iyileşme arayışı, sanatçı buluşması, kültürel hazine, sanat teması, sanat ve tarih, sanat ve toplum, bölgesel sanat festivali, sanat etkinliği, sanat projeleri, sürdürülebilir sanat, bienal basın toplantısı, sanat platformu,